Wederom is er een groot kledingmerk dat op één of andere manier mensen met Afrikaanse roots heeft beledigd. Prada en H&M zijn enkele bedrijven die dit ook eerder hebben gedaan. Dit keer is het Gucci met een Black Face sweater. Maar hoe komt het toch dat grote modemerken zulke “missers” begaan?
Ten eerste zijn wij van Blaka Online van mening dat er geen eenduidige reden is, maar dat er een aantal redenen zijn die als een spinnenweb aan elkaar hangen. We zullen enkele van deze redenen uitlichten.
1). “Badge of honour”
Vele bedrijven voelen niet de noodzaak om zich te verdiepen in de cultuur en in de cultureel-historische achtergrond van de Afro gemeenschap wereldwijd en die de Afro en Europese gemeenschap verbindt. Men weet dat merken als Gucci, Prada en Timberland bijvoorbeeld een “badge of honour” zijn voor velen en dat men het koopt zodra deze merken iets nieuws uitbrengen. Hierdoor voelen vele merken zich gesterkt om producten uit te brengen zonder te kijken naar de impact ervan op een zeer grote groep van hun consumenten.
2). BOB modemerken vertegenwoordigen minder status voor velen
De tweede hangt zoals we al zeiden samen met de eerste. Er zijn weinig black owned modemerken die in de ogen van de “Black community” wereldwijd dezelfde statuur hebben als Prada, Gucci, Versace, Balmain, Balenciaga enz. Kwalitatief zeer goede BOB modemerken worden links gelaten of men is bereid om veel minder voor de artikelen van zo’n merk te betalen. Hierdoor voelen de “grote” modemerken weinig tot geen concurrentie van BOB modemerken die wel rekening houden met de culturele en historische geschiedenis van de Afro gemeenschap.
3). Inconsistentie ten aanzien van maatregelen
Hierop voortbordurend zien we dat wij als Afro gemeenschap weinig en milde consequenties tegenover zo’n bedrijf stellen. Wij als Afro gemeenschap zijn vaak ook niet consistent in onze maatregelen tegen zo’n bedrijf. Veelal komen bedrijven als Prada en Gucci weg met simpele excuses die worden gemaakt. Er ontstaat vaak commotie en verontwaardiging vanuit de gemeenschap, maar er staat verder weinig tegenover. Er wordt meestal opgeroepen tot een boycot, maar veelal is die, als het al wordt uitgevoerd, van korte duur en is het vaak niet breed gedragen.
4). De kracht van de “zwarte euro/dollar”
De “zwarte euro/dollar” heeft evenveel kracht als de zelfwaarde die iemand heeft. Zoals Killer Mike in zijn Netflix docu “trigger warning” zei en ook vaker uit onderzoek is gebleken circuleert de “zwarte euro/dollar” zeer kort in de Afro gemeenschap. Wij denken dat het eerder genoemde punt daarmee te maken heeft. De kern hiervan is de eigenwaarde betreffende de Afro gemeenschap en alles wat daaruit voortkomt. En het nog steeds bestaande idee dat producten van Europese modemerken de eigenwaarde en daarmee status in de maatschappij opkrikt. Zolang wij met dergelijke ideeën blijven rondlopen en daardoor inconsistent blijven wat betreft de consequenties tegenover een bedrijf als Gucci en wij inconsistent blijven wat betreft BOB’s zal de “zwarte euro/dollar” weinig kracht hebben om het welzijn van de gemeenschap te verbeteren en zullen bedrijven als Gucci, Prada en H&M zulke schandalige en misselijkmakende acties blijven uitvoeren.
Als je wilt weten wat wij nog meer vinden van het Gucci voorval en hoe wij denken dat het komt, luister dan naar onze podcast:
Heb jij trouwens onze Blaka 25 al gezien? De Blaka 25 is een lijst van de 25 invloedrijkste BOB’s in Nederland op het gebied van holistisch welzijn. Klik hier om deze in te zien.